Saturday, December 31, 2011

Azam tahun baru 2012

hari ni dah 31 disember 2011....
terlalu  banyak peristiwa yang berlaku pada tahun 2011...
tahun yang mencabar dari segi emosi....
alhamdulillah...
walaupun pahit....
terpaksa jua dilalui dengan tabah...
syukur kerana Allah sentiasa membantu hambaNya...
ok....

tanak sedih2 lagi....

jawatan baru untuk kerja sekolah tahun depan pun dah diketahui....
setakat ini memuaskan hati....
harap2 semuanya berjalan dengan lancar....

kerana apa yang lebih penting bagi saya....
keluarga.....
yang lain belakang cerita....

harapan untuk tahun 2012...
semoga kesihatan dan keselamatan anak2 dan keluarga dibawah lindunganNya...
semoga tiada lagi kejadian yang meruntun air mata....
yang mengakibatkan sesalan yang panjang...
syukur....
kerana peristiwa itu membawa perubahan yang baik....
menjadi seseorang yang lebih baik....
sesungguhnya hikmah di sebalik kejadian itu sungguh besar nikmatnya....

alhamdulillah....

sekarang saya lebih memahami apa yang penting...
dan perlu dilebihkan dalam hidup ini....


ok...
bercakap mengenai azam tahun baru 2012...

saya berazam untuk menjadi LEBIH RAJIN

cukuplah satu azam yang merangkumi segala2nya...

harapan saya semoga lebih sukses tahun depan...
lebih ceria, bahagia, gembira.....
insyaallah....


Kebahagiaan yang dicari di hadapan mata cuma....

Tuesday, December 13, 2011

Shopping Kain di Jakel lagi.....

Wuhooo....
semalam...
sekali lagi ke jakel....
tanpa dirancang....
aduhai...
dalam dok mengingatkan diri tentang azam baru untuk berjimat cermat....
terbeli jugak kain langsir baru...
sekali dengan sheer pulak tue...
sedih....
so...
memandangkan dah 'terbeli'...
(walaupun memilih kain dekat sejam...huhuhu)
hari ni mesti siapkan jugak jahit langsir baru tue...
langsir untuk bilik tidur je pun...
ubah selera sikit...
jemu dengan yang lama....
cari yang baru...
nanti dah siap langsir boleh dipostkan di sini....

berjimat cermat amalan yang mulia...yeah!!

Monday, November 28, 2011

Bersyukur sebelum 5 PERKARA....

Alhamdulillah.....
syukur....
hari sabtu tengok cerekarama...tajuk SEBELUM 5 PERKARA....
rasa sayu jer hati...
semua yang ada pada kita sekarang ni...
bila-bila masa sahaja kalau allah nak tarik...maka hilanglah semuanya....
rasa insaf sekejap tgk cerita ni....
Insyaallah...
akan lebih kerap mengucapkan perkataan ALHAMDULILLAH...
kerana melalui 'TANYALAH USTAZ' yang saya tengok kat tv9....
bila kita sentiasa ingat kat allah...allah akan sentiasa ingat kat kita...
rasanya semua orang tau....
tapi kenapa sukar untuk mengamalkannya...
insyaallah....
semoga lidah ini lebih basah dengan kalimah alhamdulillah....

bersyukur ketika sihat....sekarang sakit nak buat kerja pun susah...pening!!

Monday, November 21, 2011

Aktiviti Cuti Sekolah 2011...yeahooo!!

Akhirnya....
waktu yang dinanti-nantikan telah tiba...
yea....CUTI AKHIR TAHUN!!!
bila murid-murid mula bercuti, maka cikgunya pun turut cuti...
syukur....
boleh la berehat setelah penat berhempas pulas setahun ini...
sapa2 nak cuti banyak silalah jadi ckgu...
rasanya sebab inilah yang menyebabkan seronok jd ckgu...
sebab cuti banyak...
apa2 pun....rugilah kalau cuti tak diisi dengan baik....
memandangkan adinda hazwan bakal mendirikan rumahtangga pada 23 disember yang akan datang
ada la pengisian masa tue...bab menggubah dah selamat...sebab tuannya dah pilih bekas hantaran siap gubah...
syukur....rasanya lebih cantik dari yang kakaknya buat...
lgpun kahwin cuma sekali....harap2 cantikla gubahan yang akan diterima petang nanti...
kalau tak saya akan rasa bersalah...huhu...

perancangan saya sempena cuti ini:
1) siapkan alas dulang hantaran - 16 pcs x2...insyaallah yang terbaik!!
2) study cara2 mengambil gambar perkahwinan - untuk wedding adinda hazwan...insyaallah...
3) dapat gaji buat satu photobook anak2-praktise utk bisnes..hehe...
4) alter awning tudung (kain telah dibeli.....tunggu nak jahit shj....:D)
5) habiskan stok kain - jahit baju kurung baru (sebab dah beli span 1"...yeah!!)

itu sahaja yg penting....

Buat apa sahaja asalkan mendatangkan kebaikan

Wednesday, November 16, 2011

Kerjaya Jurugambar....

Hari Khamis yang lepas...
saya telah menelefon khidmat jurufoto untuk mengambil gambar budak2 prasekolah...
pakej yang ditawarkan ialah:

1) Gambar Konvo saiz 8R dan 4R
2) Gambar Kelas saiz 5R
3) Gambar Pasport - 4 keping
4) Frame 8R

pada mulanya 'guru besar' prasekolah menawarkan pada saya untuk menjadi jurufoto sesi bergambar tersebut...
tetapi, setelah saya kira2 kosnya...adalah tidak berbaloi...takut saya penat buat keje tapi habuk pun tarak la...hehe....

itu yg mak saya ajar....buat keje apa2 kena kira kos penat buat...baru la kita tak mengungkit sangat...haha...

so, saya pun dah konfirm la dengan khidmat jurufoto tempat saya print gambar sebelum nie....

alih2....
lepas je sy kol dan tanya dia untuk konfirm....alih2 tak dapat dihubungi....
saya siap mesej malam tu lagi...paginya untuk amik gambar pun saya kol lagi...
mungkin dah rezeki saya kot untuk amik gambar kali nie...

then hari jumaat lepas....
walaupun saya demam....
tapi sebab minat punya pasal dalam fotografi ni...
dan sebab rasa bersalah saya pada kawan saya ni...

sesi fotoshot telah diadakan dengan jayanya...
dalam 2 jam setel semua amik gambar...
alhamdulillah....

so...masa yg diperlukan untuk saya edit dan crop gambar..
ialah 2 HARI SAHAJA!!!!
fuhh....
dalam keadaan anak2 demam...saya sendiri tidak sihat...
tapi betul la...dalam keadaan terpaksa mcm tu...
saya berupaya menyiapkan editing pada hari Isnin petang...
tabik spring untuk diri sendiri!!!

selain daripada proses editing nie....
saya juga kena survey harga frame gambar yang sesuai dengan budget saya...
last2 ada rezeki...stok frame baru sampai di Mydin....dapat la saya membeli frame yang cantik...
beza dengan jusco rm3.90 tue....dah jimat banyak...kalau tak, mmg tak cukup la nak cover semua...

memang proses menyiapkan pakej gambar ni amat2 memenatkan...dalam hati saya asyik berkata tak berbaloi...tak berbaloi jer...dengan penatnya...kena bawak anak2 masa g print gambar tue...tu belum kira OT kat nesery lagi...memang banyak la pengorbanan saya demi menyiapkan projek kedua ini...

(projek pertama fotoshot gambar kelas----> sukses alhamdulillah...)

so, dipendekkan cerita....
hari ni alhamdulillah..selesai la semua urusan pemberian gambar2 tersebut...
saya harap mereka berpuas hati...
saya tau saya boleh buat jauh lebih baik dari itu pada masa yang akan datang...
insyaallah...kalau masih diberi peluang lagi...
tapi saya tetap bersyukur...
banyak ilmu baru yang saya perolehi semasa dalam proses menyiapkan projek ini...
ilmu itu terlalu berharga kerana ia akan menyenangkan proses editing saya dimasa yang akan datang...
alhamdulillah....

saya juga bersyukur kerana saya banyak bertawakkal kepada Allah supaya dipermudahkan urusan saya menyiapkan projek ini...

dan Allah telah mengabulkan semua permintaan saya...syukur ya Allah...engkau sesungguhnya maha pemurah dan maha mengasihani hambanya yang di dalam kesusahan...

terasa ingin buat sujud syukur pun ada....kerana ada tikanya saya benar2 buntu....syukur allah menyayangi saya....

konvokesyen Pra sekolah SKSS 2011


syukur alhamdulillah Ya Allah......

Di saat kesusahan, ada kemanisan...

Sunday, October 2, 2011

Tanggungjawab Semakin Berat....

Alhamdulillah...
setelah tergendala urusan pengambilan kereta baru semalam...
syukur hari ini semuanya telah selesai...
harap2 kereta baru ini selamat digunakan kami sekeluarga...
ini merupakan kereta ketiga la dalam keluarga kami...
insyaallah akan datang lagi...harap2nya...:D

yup....
dah tambah hutang lagi maka bertambahla tanggungjawab mencari rezeki
supaya mampu membayar hutang2 itu...
semoga dimurahkan rezeki olehnya....
harap terlalu besar dah menggunung tinggi...

perasaan?
lepas dapat kunci....
terus menjadi perasmi....
ingatkan anak2 akan happy...gembira sebab ruang duduk penumpang lebih luas dan selesa....
tapi...
biasa la...budak2....
mereka tetap sama walau keadaan berbeza...
gaduh2..bising2....aduhai....
apa lagi...radio kasi bingit.....:D
memula ingat nak terus balik....
gerun jugak bawak kete baru....
besar pulak tu...
tapi encik huby soh bawak jalan2...
apalagi...
terus col eni....
speed to bangi...
shopping dkt kasih ibu dan manjaku bangi...
beli car seat khas untuk aira yang jelita....:D
sebab dia telah menjadi gugud girl masa dalam kereta ontheway ke nesery...
sebagai reward...
kena beli car seat yang lebih selesa...
kenapa tidak survey dulu?
itu soalan adik saya....
oh tidak...zaman survey2 ni sudah berlalu...
nak pilih car seat ni pun jenuh berkejar2 dgn abg2 aira...termasuk anak sedara....
mesti pekerja tu bengkek je kat budak2 ni....
asyik kena kemas jer...
what to do...they're kids..!!!
so....terus dirembat....over budget 70hengget...
boleh la...kena catu makan sket kat kantin...huhu....

then...dengar citer gaji naik...
wah2...seronok tu....
tapi berita ini belum disahkan secara hitam putih...
sy hanya mendengar hasil perbualan kosong antara adik beradik tadi...
kalau betul syukur lah...kalau tak, nak buat mcm mana....

bercerita lagi mengenai kereta...
bila bawak keta besar ni ....
pandangan org terus berubah....
padahal org di dalam nya adalah org yg biasa....
maknanya....
darjat dan kebesaran masih dipandang mulia...
dunia...saya pun begitu juga.....kot...:D:D
tapi tak kisah...
sbb saya takut nak bawak kete itu...
sbb ia besar
dan sy rasa belum selayaknya
mendrivekan kereta itu...
takpelah..
biarlah encik huby yg guna...
sy masih ada kereta yg pertama....
di hati.....

Senyuman di hati yang berbunga2 indah....harap2 ia akan membawa kegembiraan....

Wednesday, September 28, 2011

Kenapa Dia tidak begini...tidak begitu.....

Seringkali...jika pulang ke kampung halaman...
of coz mace kelate la....
ada la peluang berbual dengan ma yang paling baik di dunia
(semua ibu begitu.....:D)
mengadu segala hal....
anak2...rumahtangga...
walaupun tidak secara direct...
tapi hati ibu.......
sekilas ikan di air...sudah tau hujung pangkal cerita....
tu yg tak sampai hati kalau nak bohong sunat dengan ma...
hahahaha...

so...
dia pun ceritalah perihal kawannya suatu masa dahulu...
yang menangis merajuk bagai dengan kakandanya...
nasihat ma pada dia...
jangan dilihat pada yang senang jika itu sukar untuk dicapai....
nanti akan kecewa dan sedih jika memendam rasa....

lihat pada yang lebih susah....
sekurang2nya kita bersyukur dengan apa yang ada....
hmm...

bukan semua apa yang kita inginkan dan harapkan kan menjadi kenyataan...
semua orang berangan2 nak ada peneman yang paling romantis di dunia...
paling gentleman...
paling pemurah....
paling ringan tulang...
paling sayangkan kita...
dan semualah paling2 yang ada.....

tapi dah setakat itu rezeki yang kita dapat....
usaha supaya hati gumbira...
woohooo....
ada mcm2 cara nak bg hati gumbira...
contohnya saya tengah buat sekarang nie...
haha...
jahat giler...
rasa cam gaduh kanak2 pun ada...
tapi saya suker....
saya heppy....
dan saya pasti dia akan bengkek giler dengan saya...
haha...
seronok begini......
padan muka dia....haha...haha....

sebut tentang dia...
pasti dia tgh bergumbira kini...
saya pun gumbira tapi  dalam mood 'kure sengat' sikit....
apa2 pun urusan saya dipermudahkan olehnya....
itu dah syukur....
banyak2 syukur....
tak semestinya sedih2....sedih sentiasa...
mesti ada suka2 juga....
kerana diriku begitu berharga.....
tag line loreal....
yup....buat apa pening2 kan kepala...
kita layan saja....
banyak menda yang lebih berfaedah...
contohnya baca buku.....wah2.....1 jam sehari okeh!!!
supaya ilmu penuh di dada....
dah saya tak sabar menunggu ....
harap2 rezeki saya itu ada....
insyaalllah...
Allah mendengar rintihan hambanya yang teraniaya....
siapa yang aniaya tu hanya saya dan Allah sahaja yang tahu....
aniaya kecik ke besar....saya terus berdoa....
aci tak?
sebab doa orang yang teraniaya akan termakbul....

bakal buat pot luck di tempat pertapaan...yeah!!!

Monday, September 26, 2011

Sesungguhnya Allah mengasihani hambaNya....

Syukur alhamdulillah...
hari ini dah masuk rm900....nkra punya duit...
apa itu nkra? oh no...sila google..haha...
seronok bila duit dah masuk..
walaupun tahu mmg duit tu akan dapat..
tapi perasaan itu bila cek kat akaun dan sah2 masuk...
terlalu syiok!!!!

dan...
tak lama lagi...
insyaallah...jika diizinkan...
ada rezeki lain yang bakal masuk...
alhamdulillah....
akhirnya...
ada yang memahami jerit perihku...
syukur...
ini akan menjadi pembakar semangat kepadaku
untuk terus berusaha...
menjadi yang lebih baik daripada hari ini...
sesungguhnya Dia mendengar rintihan hambaNya...

tika ini....
masih menanti kelulusan sesuatu...
harap2 masih menyebelahi....
moga2 dipermudahkan...
amin....

Mendung tak semestinya sentiasa memayungi...panas sudah pasti kan menyinari...

Saturday, September 24, 2011

Lebih bahagia begini...yeah!!

sudah 2 minggu hantar anak ke nesery....
alhamdulillah anak2 baik2 saja....
gaduh2 dalam kereta dan sebagainya...haha..
normal untuk kanak2 bergaduh kan?
so...telinga ibu ni kena tebal bak telinga gajah...
kalau dengar gaduh2...nangis2 tu..dah teramatlah lali...
kadang2 tak sedar anak sedang menangis...
sadis2...
pernah sekali kena tegur sebab biar anak menangis...
ekceli tak sedar pun...
mesti dikata ibu tak bertanggungjawab...hoho...
tak kisah la..yg penting menangis itu terapi...mihahaha...

walaupun agak susah jugak...
tapi ada kesenangan disebaliknya...
syukur...
akhirnya aku membuat keputusan yang tepat...
setelah demam untuk membuat keputusan hantar anak ke nesery...
dengan anak2 sekali demam...
tapi...
harapannnya semoga semua ini akan bertambah baik selepas ini...
pasti ada happy ending story...
takkan nak sad2 always....
tak gud2 jugak life gitu....
teringin nak ceburi bidang part time...
at least tak buhsan bila online jer..
lgpun gegirl sudah besar...
okeh....
nak tdo coz esok time to deco2 kek...
dan nak kena bake lagi sebijik kek coklat...permintaan adinda...

Hari ni berkaraoke sampai sakit tekak..sedap atau tak belakang kira....:D

Saturday, September 10, 2011

Perasaan itu hadir tanpa diundang.....

Kalau difikir2kan.....
mungkin ada hikmahnya jugak....
kenapa....
secara tiba2 hati ini jd dub dab semula....
bukannya sengaja.....

hari ni tengok2 facebuk kawan2....
tapi hati tgh fikir benda lain.....
kenapa...kenapa...
kenapa hati ini perlu bersedih...

kadang2 rasa malas......
tapi nak tahu jugak....
tapi bila dah tau...
hati pasti kecewa...
kalau dah kecewa...
mulalah perasaan malas itu menjelma....
haiya....

dalam buku karangan HM Tuah..
membina hati bahagia....
dia kata...
sungguh sia2 masa hidup ini...
jika hendak berendam air mata....
biarkan apa yang berlaku di luar sana...
yang penting kita jaga diri kita, hati kita, perasaan kita....
tak usah terbawa2 dgn perihal orang lain....
kerana pabila kita 'di sana'....
kita menjaga diri kita sendiri....

sementara masih hidup ini...
enjoy ke....
beribadat ke....
biar seimbang....

jika itu telah ditakdirkan....
doa sajalah yg mampu dipanjatkan agar dipermudahkan
segala urusan....

tambah2 anak2 dah 3 orang...
cumel2...
tak  terbayar dengan wang ringgit...
walau apa pun berlaku....
biarlah anak2 sentiasa bahagia...
walaupun maknya macam singa...
haha...
tapi anak2 tetap akan datang pada ibunya...
kerana kasih ibu itu adalah selamanya....

semoga 'rasa' itu....
pudar ditelan waktu....

Sunday, September 4, 2011

Ada sebab kenapa ia terjadi.....

Seminggu berlalu....
kejadian beg dicuri....
dan sudah pasti duit, handphone, jam....
diambil.....
tapi syukur....
beg ditemui semula dalam keadaan yang sama...
cuma tanpa yang disebut di atas...
kenapa??
kenapa??
banyak soalan yang ditanya2...
tapi mmg perkara itu nak terjadi....
shoping kali ni adalah shoping raya yang pertama tanpa suami (sebab dia ada keja lain...)
shoping kali ni yang pertama berbaju kurung...
shoping kali ni yang pertama letak bag dekat stroller...

dah 'geroh'...
saya redho sahaja...
yang penting...
ada sesuatu yang berlaku pada hari itu....

yang teramat salah....

saya anggap kejadian ini sebagai peringatan...
dan perlindungan kepada saya....
kerana Allah menyayangi saya...

kerana kesan akibat kejadian itu...
perkara yang lebih indah berlaku....
syukur...

yang lama tak patut dilupai demi mengejar sesuatu yang tak pasti.... 

Tuesday, August 9, 2011

Raya menjelang tiba...tapi hatiku gundah gulana....

owh no....
rasanya raya ada lagi 3 minggu...tolak minggu nie...
tinggal 2 minggu...
huh...
naper takde mood nak beraya tahun nie....
sikit abuk pun takde...
puasa alhamdulillah macam biasa...
ibadat macam biasa...
tapi kenapa hati ini sentiasa gundah gulana...
hai....

baju raya tak jahit2 lagi...
mood itu tiada....
tolonglah menjelma....
semangat semakin hilang@pudar....

walaupun dapat bonus...
tapi tak rasa apa pun...
tah la...
kesimpulannya...
ada sebab yang menyebabkan saya tidak gembira....
huhu...

harap2 esok lebih ceria buat diri ini....
insyaallah.....

Friday, August 5, 2011

Pendidikan Seni Visual...Akuarium Hiasan

Sebagai seorang guru kena jadi seorang guru yang versatil...
walaupun saya bukan opsyen seni...tapi mungkin sebab saya boleh la melukis sikit...
jadi, saya diberi 2 kelas mengajar psv...
tapi okeh....
saya suker...
saya memang minat melukis...
cuma tak berkesempatan menunjukkan bakat...erk...
ada la dulu kecik2 masuk pertandingan...
hehe...menang sikit2...


tu cerita dulu....
okeh...berbalik pada pnp psv hari khamis yang lalu...
saya tengah gile pasal ikan sebenarnya....
subjek kh thn 5 pun tgh belajar ikan hiasan...
so...saya pun bercadang buat dummy aquarium....
di  bawah adalah hasilnya....









Monday, July 25, 2011

Kemaafan yang Terindah....

Memaafkan......hmmm.....
Kadangkala senang nak memaafkan....kadangkala bila hati tercalar....agak sukar....
apa nak buat....
hmmm......susah...susah....
tapi apabila saya teringatkan buku yang saya baca...
karangan Dr. HM Tuah...tajuknya "Membina Hati Bahagia'....
dia kata...buat apa hidup yang singkat ni nak tension2 fikir pasal masalah yang memang
takkan berkesudahan...masalah mmg takkan habis....
baiklah kita teruskan kehidupan kita...nikmati sepuas2nya...beribadat dengan tenang...
layan anak2 dengan baik....gembirakan hati sendiri.....

hmm....
betul2.....100% betul!!!
tu yang kadang2 terlupa jgk apa yang saya baca....yelah time2 setan dok merasuk hati.....
tambah2 dalam keadaan lemah...hati pun mudah diganggu....
sebab tu kena istighfar selalu....

dan lagi satu....
pesan ibunda saya yang tercinta...
buat apa fikir masalah orang lain...baik selesai masalah diri sendiri dahulu....
ini pun satu hal....
perangai...
busy body a.k.a suka jaga tepi kain orang....
hehe...
rasanya ramai yang suka....termasuklah saya...dah orang dok cerita...
saya pun join la sekali....tapi tu dosssaaaaa.....huhu.....
last2 saya fikir....biarlah orang tu nak buat apa yang dia suka...
asalkan dia bahagia...kita tak tahu apa yang dia tanggung...kita hanya mampu bercerita...
yang menanggungnya adalah 'dia'....berat lagi bahu memandang, berat lagi bahu yang memikul...
tu yang kadang2 saya berdiam diri sahaja....sebab saya pun ada masalah saya sendiri....
hari tak semestinya cerah sepanjang masa....betulkan?
kena sentiasa bersedia dengan apa sahaja yang akan berlaku pada masa yang akan datang....
kita hanya mampu merancang segala2nya.....
seperti apa yang saya alami sekarang ni.....
hmmmm....
sabar....insyaallah....ada hikmah di sebalik semua yang saya alami....
walaupun goyah jugak kadang2.....tapi doa tidak lekang diminta agar mendung ini berlalu pergi.....

berbalik semula pada topik MAAF.....kata akarnya....
ye....bukan hak kita untuk tidak memaafkan....sedangkan dosa kita pada pencipta
yang menggunung tinggi pun Dia ampunkan....inikan pula kita sesama manusia....

apa lagi....
ku maafkan kesalahanmu itu...hehe...
mu itu adalah universal....
tak kira lah yang ada dirumah, di tempat kerja, atau di mana2...
manusia mmg tak lekang daripada membuat kesilapan.....

okeh....feeling much better....

P.s: Bilalah nak bubuh gambar2 kat blogs ini.....kasi ceria sikit hidup....

Sunday, July 24, 2011

SAPS.....

Hari ni baru rasa nak menulis....yup...menulis itu satu terapi....
beberapa hari yang lepas saya menulis di atas kertas meluahkan rasa kepada yang tersayang...
dan selepas saya menulis, saya rasa lebih lega dan saya dah lupa apa yang terpendam di dalam hati saya....
saya rasa lebih gembira dan puas kerana mesej itu telah disampaikan padanya...
dan saya mengambil keputusan untuk mengupdatekan blog saya ini...
mengikut apa yang saya rasa ketika itu....
bukan nak update tiap2 hari....
kalau saya rasa nak update 2 jam sekali...2 jam sekali la saya updatekan blog ini...
untuk apa..????
yeah!!!supaya melegakan beban hati...
semalam tgk berita, semakin ramai rakyat malaysia yang mengalami tekanan...
saya rasa semua orang mengalami tekanan....
tgk muka masing2 pun dah tahu...hehe...
kanak2 pun dah ada yang tertekan, inikan pulak saya yang bekerja, surirumah lagi, isteri lagi....
so, yelah...gitulah ceritanya...
kita menaip sajalah disini....sebab saya menaip lebih cepat daripada menulis...
baik lah saya menaip saja....

berbalik pada SAPS....
orang complain...saya pun complain jugak...
tapi nak buat macam mana...saya yang menurut perintah...
kena la buat...kalau tak buat kang naya pulak...
senang cerita....kalau orang nak complain sangat...berenti saja keje nie...
kejer sendiri...buat peraturan sendiri....
dah namanya makan gaji....ada bos...kita kena ikut bos....
kalau langgar maknanya derhaka....hehe...(biasa buat..sikit2...)

so, saya tengah key in markah tov dan etr skrg ni...ada lagi 10 kelas...huhu...
sebenarnya kalau dah buat sekejap jer...
ALASAN yang paling banyak...
saya pun kalau buat kejap jer...
tapi dari semalam lagi..taip kejap..tgk tv lah..
decorate kek lah...
main2 isi....
harap2 hari nie...di pagi yang indah ketika user hanya ada 250 nie...
saya dapat menyiapkan key in markah....
sebelum gegirl jelita itu bangun tido...
muah....

Saturday, March 19, 2011

Cuti yang sungguh bermakna kali ini....alhamdulillah....syukur....

Hari ini hari sabtu..bermakna esok hari Ahad....
yang lebih tepat lagi...lusa..isnin...dah mula sekolah...
insyaallah...
kali ini lebih bersedia untuk menghadapi hari persekolahan semula...
kali ini...
walaupun cuti cuma seminggu....
tapi perasaan  itu sungguh gembira...
bersama anak2...walaupun di rumah....terasa sangat membahagiakan...
kenapa yer...?
macam tak pernah cuti ker?
rasanya sebab kali ini saya banyak redha...
bermuhasabah diri...buka internet...baca blog2 yang memberi panduan hidup...
kadang2 kita berasa kita lah yang paling susah...kitalah yang paling derita...
sedangkan diluar sana...amatlah ramai manusia yang lebih hebat diuji Allah...
yang terbaru...tsunami di Jepun...
kalau saya berada di sana...ntah la...mesti asyik menangis jer....
so...saya banyakkan bersyukur kali ini...
kerana dikurniakan limpah kurnia yang begitu banyak oleh nya...
anak2 yang comel, sihat, bijak...
kerja yang tetap...
suami yang baik....
keluarga yang penyayang...
keluarga mertua yang baik...
tempat tinggal yang selesa...
kawan2 yang baik dan sentiasa bersedia untuk membantu...

alhamdulillah...

semoga perasaan ini sentiasa berkekalan hendaknya..insyaalllah...

Kepada Dialah kita mampu berserah segala-galanya....

Sunday, March 13, 2011

Buat keje untuk skulah@bekerja untuk skulah...?

akhirnya......
setelah 2 minggu merdeka...hari ni baru terasa nak menulis di blog..
apakah ini tandanya dari malas---->ke rajin??
hehe...mungkin jugak..
hidup terasa terumbang ambing jer...
mungkin nak menyesuaikan diri dgn suasana baru...
keadaan di mana kepala tidak lagi tertumpu pada satu bende jer..
terasa ringan sikit kepala nie...
rindu pun ada pada saat2 itu..
terasa otak lebih cergas dan bertenaga untuk berfikir...
skrg ni rasa agak lembab pulak...
mungkin dah cukup masanya saya berehat2...

okeh...
setelah 2-3 kali ditegur oleh si kokoboy...dan saya buat derk
buat senyum kerang busuk jer...
akhirnya..
hari ni saya dan memajukan diri saya..
membuat partition untuk fail kelab robotik..
yeaaaa...give a big clap untuk ibu jelite....
yeaaaa!!!!



ala...bukannya buat apa pun...saya just google gambar2 robot
then buh la word art..senang je...
cuma nak tuning otak kembali kepada keadaan seperti 3 tahun lepas
agak sukar..tambah2 tengah sakit2..
mungkin jugak selalu sakit ni sebab badan nk menyesuaikan diri semula..
haha...macam2 andaian la...
padahal sebabnya satu jer...M****...haha...
so..dah insaf sikit...
membuang begitu banyak masa kerana penyakit yang amat merbahaya itu...

so...
saya nak mulakan hari ahad ini..bertarikh 13march2011..
saya nak jadi rajin sikit...sikit pun ok wat...kan..kan??
hari ni...saya akan siapkan kerja2 sekolah..
1)tanda kertas pekse math paper 2
2)buat laporan LADAP ke pulau langkawi..
3)buat minit mesyuarat untuk kelab robotik@setelkan apa jua berkaitan

isk...agak banyak pulak..
tapi belum cuba belum tau...
harap2 sy sukses hari ini...
inyaAllah...

bak kata ustazah bahiyah....:

D-Doa
U-Usaha
I-Ikhtiar
T-Tawakkal
segala2nya perlu berserah kepadanya....

Saturday, February 26, 2011

Berakhirnya satu bebanan.....

Alhamdulilllah...
syukur saya panjatkan ke hadratnya...kerana...
hari ini saya secara rasminya melepaskan satu jawatan yang berat..
yang takde sapa pun nak...

tapi tak mengapa...
saya anggap itu semua sebagai salah satu cabaran hidup saya...
bukan semua orang mampu memikul tanggungjawab yang berat ini...
dan saya harus berbangga kerana saya telah dipilih untuk
merasai pengalaman ini...
walaupun tanpa rela...

saya harap selepas ini...
tiada lagi alasan yang bukan2 saya berikan..hehe..
banyak perkara yang saya terlepas sejak 2 tahun memegang jawatan ini...
seperti janji saya dalam post yang lepas...
saya ingin menumpukan perhatian pd anak2 dulu...

hmm...perancangan saya selepas ini amatlah banyak sekali...
harap2..apa yang saya rancangkan akan berjalan lancar...

"Pengalaman hidup begitu berharga...tiada siapa yang mampu membayarnya..."

Tuesday, February 22, 2011

Menghitung Hari...Detik demi detik....

dah lama tak menulis kat sini...kenapa? tah la...tiap2 hari kalau saya ada masa di depan lappy..pasti saya akan
cuba menulis...tajuk kebanyakannya berjaya di taip...tapi isinya...
tah la...hati rasa tak keruan...tak sedap badan dan sebagainya...
walaupun saya masih ada kerja yang belum disiapkan...tapi..
saya masih boleh berlagho2...hehe
kenapa yer?
apa yang pasti....
saya ternanti2 detik dan waktu ketikanya....
26 februari 2011...
hari yang saya tunggu2 setelah 2 tahun berlalu...
kenapa hari ini begitu bermakna bagi saya....??

kerana...saya rasa begitu sedih dan sarat jiwa dan lara....
orang tidak memahami apa yang saya rasa...
kadang2 saya tak faham kenapa mereka begitu kejam dan pentingkan diri sendiri...
apakah saya ini robot yang tak ada hati dan perasaan...
saya mempunyai kekangan yang amat berat...
tiada siapa yang mengerti apa yang saya alami sekarang ini...
walaupun saya sentiasa mengingatkan diri saya agar redha...
ini semua adalah takdir yang tersurat di sebaliknya...
tapi kadang2 saya tewas jua...

jiwa ini meronta2....kenapa aku...kenapa aku...
tapi siapa yang dapat memahami...sedangkan saya sendiri tidak dapat memahami
secara dalam dan khusus....
sekali lagi...saya harus pasrah.....
pasrah demi menjalani kehidupan sementara di dunia ini...

sesungguhnya....
selepas tarikh itu...saya pasti akan menangis...
akhirnya saya bebas jua....yang pasti saya tahu...pasti yang ada yang tidak mengerti...
seperti yang selalu saya pegang...
orang yang tak mengalami...takkan faham apa yang terjadi...

sabarlah...esok pasti mendung itu akan berarak pergi....

saya akan memberikan tumpuan jiwa dan raga saya kepada keluarga mulai detik dan waktu itu...
sepenuhnya.....apa yg telah saya lepaskan demi kebahagiaan orang lain...

"Orang lain gembira tapi hati ku terluka....."

Wednesday, February 16, 2011

Stress yang amat....

huhu....
saya tengah pening2 kepala sekarang nie....
esok juruaudit akaun pibg nak datang audit akaun sekolah...
aiyaaa.....sangat2 la pening kepala nak buat auditing nie...
yelah...memori saya tentang akaun ini masa tingkatan 3...
masa PMR...
saya ingat lagi...
saya hanya hafal stepnya shj..pastu faham mcm mana nak kira yang akhir tue jer...
bab2 susun2 debit kredit mmg saya hancur...
huhu...
entah kenapa la saya dipilih jadi bendahari...
nak kata outstanding...
masa tu sayalah yang paling ngelat...
rasa2nya takde sapa pun ingat saya masa tue...
hehe...

tulah...akhirnya kena pegang jawatan ni selama 2 tahun...
dari anak saya nombor 2 berumur 2 bulan...
sehinggalah anak saya nombor 3 berumur 11 bulan...
lama kan?....
kesian anak2 saya...
kadang2 terbiar jugak...
contohnya macam sekarang...
tengah balancing akaun...
huhu...(tapi sempat je berblog...jiwa kacau nieh!!!)

harap2 hari esok juruaudit amatlah bermurah hati dengan saya...
saya hanyalah budak baru belajar...
kalau ada salah lagi saya tanak belajar dah....hehe...
memang pas ni kalau dilantik lagi jadi bendahari...
saya memang akan tolak awal2...
tangan saya belum cukup 'power' untuk memegang duit banyak2 tue...
hehe.....

'sikit-sikit...lama-lama jadi bukit'

Monday, February 14, 2011

Setelah kau berikan aku harapan...aku kau kecewakan....

sampai2 di sekolah...
hari ni saya dikecewa di pagi hari lagi...
tambah2 badan tak sihat....
geram pun ada...
agak lama jugak untuk mengubati kekecewaan itu..
tapi saya memikirkan rezeki saya takde hari nie...
dua tiga hari ni urusan saya dipermudahkan olehNya...
alih2 pagi ni ada halangan pula...
saya mengandaikan ada hikmah disebaliknya...

sama jugak dengan orang lain....semua orang mesti pernah berasa kecewa...
pasti bukan sekali...dua kali atau sepuluh kali...
lumrah...
selagi bergelar manusia...
pendek kata sabar je la...
"Gembira tak bermakna suka, sedih tak bermakna duka..."

Sunday, February 13, 2011

Kini aku pasrah....

Minggu ni merupakan minggu yang memenatkan dan minggu yang mengembirakan...

Penat-sebab 2 hari terpaksa datang petang ke sekolah...huhu...(tak patut...tak patut...)

Gembira-sebab hari rabu saya terima desktop yg saya ceritakan dalam entri yang pertama saya...
dan hari ni, sabtu...saya terima pulak free wireless modem dr tm...wah2...sungguh cepat sekali perkhidmatan dari tm yg saya terima..alhamdulillah...

saya percaya...
disebalik kesukaran yang kita hadapi tu...Allah pasti ada bersama kita...mendengar luahan hati hambanya...

saya berasa sungguh sukar dan tidak bertenaga tahun ini...semuanya seperti ada yang tak kena...

rasa nak mengamuk selalu pun ada...(kadang2 jer...)
badan pun selalu rasa kurang sihat...ni kali kedua untuk tahun nie demam....why...???


sebab hati tak BAHAGIA...

hmm....
so, sebab tu entri saya hari ni setelah beberapa hari tidak menulis..(tak terluah dek akal)
bertajuk...Kini aku pasrah...Macam lagu erra fazira....
saya nak belajar terima segalanya...

saya dah penat untuk melawan....

biarlah semuanya berlalu bagai angin lalu...
saya cuma ingin merasai keseronokan bersama keluarga dan anak2...
menikmati masa yang ada ni...
sebab....
kita semua tak tahu sampai bila kita hidup di dunia yang fana ini...
entah esok...entah lusa....masanya pasti akan tiba...
so..... 'kita enjoy....' (tag line dari drama PUTERI yang paling saya suka...hehe)

saya akan cuba memenuhi kehendak @ keinginan (bukan sama ke...?)
yang saya terdaya@mampu penuhi....
asalkan hati saya terasa puas....

yang tak terdayo tu...(contohnya nak banglo sebijik...bmw sebijik...)
mmg tak dapat la....
ikut kemampuan diri....
ala...makan gaji byk mana sangat la duitnya...hehe...
apa-apa pun saya bersyukur kerana saya bekerja dan mempunyai pendapatan tetap setiap bulan...
ada orang lain ....
yang makan pagi kais pagi pun tak lepas....

'Siapa yang nak jaga hati kita jika bukan diri kita sendiri...'

Thursday, January 27, 2011

Editing gambar....

Hoho...semalam saya memulakan tugasan saya untuk mengedit gambar profil cikgu2 skolah saya...
yang menyedihkan saya...ada satu gambar yang blur...pulak tu..saya amik gambar dia sekeping je...
rasa bersalah pun mencengkam di hati...dah la saya pinjam blazer dia...abih tu camno...
saya kalau dah rasa kecewa, lepas2 tue mmg stop dulu la wat keje tue...
aduyai...tengah semangat nak edit tue..terus merudum down semangat saya...
tengok dulu macam mana...kawan saya ni anytime je boleh diajak bergambar..
sebab dia dari awal dulu saya kenal mmg sentiasa vogue dan menjaga penampilan...
untung suaminya...hehe...saya pulak bagaimana....???
tak amik iktibar langsung daripada rakan2...hehe..

sebut pasal kecewa ni..mak saya penah kata saya ni memang mudah kecewa...
saya sebenarnya tak sedar tentang perkara ni...yelah...kitakan semua perasan diri kita dah baik, bagus
dan sebagainya...(ye ke...ke saya sorang???)
sampai sekarang masih terngiang2 kata2 mak saya ketika saya berasa kecewa...
saya cuba jugak melawan perasaan ini bila teringatkan mak saya...
oh...i really miss u mom!!

mak saya, hajah hanisah binti mat ali..

berbalik semula kepada cerita editing...
alkisahnya..saya pun tak ingat macam mana saya terjebak dengan photoshop ni..
memory yang saya ingat hanyalah ketika suami saya tengah gila mencari peluang melalui internet...
tetiba dia order video photoshop dan software (ke hape tah...) untuk membuat cover e-book...
harganya agak mahal jugak dalam RM500 plus2..
saya pun gigih la belajar...dah saya faham....alhamdulillah...berkat suami...:D
tapi kemahiran saya tu tak digunakan sepenuhnya...mungkin tidak pandai mencari peluang....
atau lebih tepat MALAS...huhu...sudah tul penyakit ni nak disembuhkan....huh...
then...kemudian...pk saya pula membuka peluang lagi kepada saya
untuk pergi ke kursus asas adobe photoshop anjuran ppd...
sebenarnya kursus ini untuk orang lain...
tapi dah ditakdirkan saya yang kena pergi...
banyak jugak ilmu lain yang saya terima...
pendek kata belajar mmg takkan abih sehingga ke akhir hayat...
selepas itu...pk saya menyuruh saya membuat carta organisasi sekolah...
saya pun apa lagi, cuba mengasah bakat...inilah peluang saya mengaplikasikan apa yang saya pelajari..
then the hasillah ini.....



saya rasa untuk permulaan, kira ok la....
sekarang bila saya tengok2 balik apa yang saya edit2 dulu tu...
ada jugak yang tak berkenan di hati...huhu...rasa malu pun ada..
buruk jugak saya edit...haha....
maknanya disini...walaupun pada masa tu saya rasa saya dah pandai...
tapi sebenarnya ilmu tu hanyalah sedikit sahaja...(jangan perasan...ok...hehe)
so, saya dengan rendah dirinya sekarang ni menggunakan kemudahan di facebook...
untuk rakan-rakan mengkomen apa yang saya rakamkan dan edit..
semoga ilmu yang saya perolehi semakin bertambah dengan pertolongan rakan-rakan
yang tak jemu-jemu memberikan pandangan yang bernas....


*tak sabar nak tengok hasil editing saya bila diprint...*






Wednesday, January 26, 2011

Penatnya jadi photografer..

Fuh...penat....hari ni sekali lagi saya melaksanakan sesi fotografi di sekolah..
walaupun hanya ada dalam 20 orang guru...tapi still rasa penat sbb terpaksa berkejar ke sana sini...
saya tak kisah...saya yang kejar orang untuk bergambar...
kalau nak tunggu orang je...mungkin diorang malu..atau sibuk...
alhamdulillah takde yang bersikap ego...
tanak bergambar....
memula ada gak sebenarnya...tapi saya berdiplomasi dengannya...
api takleh dilawan dengan api...
saya cakap slow2 dengannya...keperluan gambar ini diambil..
sebenarnya saya buat sesi fotografi nie dengan kerelaan sendiri...
takde paksaan...mesti semua orang pelik...haha...
ke ada orang kata...saya ni takde keje ke nak amik gambar jer...
hmm...saya buat semua ni atas rasa tanggungjawab...
saya rasa saya mempunyai kemahiran dalam bidang ini...
apalah salahnya saya menawarkan perkhidmatan secara ikhlas dan rela...
sebelum kena suruh..haha..saya memang pantang kena suruh....
kenapa yer...?

selepas ini proses mengedit gambar pulak..
saya ingat saya akan buat untuk beberapa orang rakan saya dahulu...
yang telah menolong saya dalam dua tiga hari ni...
yelah...buat baik dibalas baik...
kalau tak, susah saya tanpa pertolongan mereka...
alhamdulillah mereka nak tolong..
walaupun tak besar, tapi ia dapat memudahkan kerja saya...

insyaallah...kejap lagi saya akan buat untuk mereka...

*penat sungguh hari nie...dah la sampai rumah pukul 2.30...kul 3.30 dah kena bertolak ke sekolah...sampai pulak kat rumah kul 6.00*

Tuesday, January 25, 2011

Hari ini yang mengembirakan...permulaan yang baik.....

Setelah berfikir2 panjang...rasanya baik saya buat blog baru...blog yang dinamakan....jeng..jeng...jeng...

ibujelita.....

buleh ker letak nama tu...mesti orang tanya...jelita sangat kah?? hehe...
bukan apa...sebab saya selalu nyanyikan lagu untuk anak perempuan saya yang tersayang...
"aira yang jelita....aira yang jelita...aira yang jelitaaaaaa...." hehe....
so...buleh la letak nama nie...lagipun kedengaran lembut pada telinga...

hari nie saya telah bertanya pada kawan2 saya tentang patutkah saya berblog....
dengan adanya dorongan daripada kawan2 saya...
maka saya terus memulakan langkah berblog...

tambahan pula tadi saya mendapat panggilan daripada HP...
mengenai permohonan saya untuk mendapakan pakej desktop HP yang skali dengan streamyx...
saya tak tahulah adakah pakej yang saya amik ini murah...
tapi, harga yang harus saya bayar untuk mendapatkan ini :

       compaq presario sr5790d destop
  • intel core 2 duo processor E7300 ((2.66GHz)
  • genuine windows vista basis
  • 3gb memory
  • 320gb HDD
  • DVD +/- RW drive with lightscribe technology
  • integrated wireless & LAN
  • 20" wide LCD Display
  • printer
  • wireless modem
ialah..... RM132.90 sebulan selama 24 bulan...bil ini termasuk streamyx...skrg saya bayar RM99 sebulan untuk streamyx 1GB....so...saya totalkan...saya bayar untuk pakej di atas...cuma...RM1077.60
(p/s- saya baru cek harganya di internet..RM2299)

adakah ianya berbaloi2....harap2 ye lah... kat bawah ni saya gugel apa yang bakal sy terima dalam 14 hari lagi...yeah!!
HP x20LED 20 inch Diagonal LCD Monitor
Compaq Presario CQ3460D PC
*p/s: panjang betul first entry....macam tak sabar2 nak berblog aje....*