Monday, July 25, 2011

Kemaafan yang Terindah....

Memaafkan......hmmm.....
Kadangkala senang nak memaafkan....kadangkala bila hati tercalar....agak sukar....
apa nak buat....
hmmm......susah...susah....
tapi apabila saya teringatkan buku yang saya baca...
karangan Dr. HM Tuah...tajuknya "Membina Hati Bahagia'....
dia kata...buat apa hidup yang singkat ni nak tension2 fikir pasal masalah yang memang
takkan berkesudahan...masalah mmg takkan habis....
baiklah kita teruskan kehidupan kita...nikmati sepuas2nya...beribadat dengan tenang...
layan anak2 dengan baik....gembirakan hati sendiri.....

hmm....
betul2.....100% betul!!!
tu yang kadang2 terlupa jgk apa yang saya baca....yelah time2 setan dok merasuk hati.....
tambah2 dalam keadaan lemah...hati pun mudah diganggu....
sebab tu kena istighfar selalu....

dan lagi satu....
pesan ibunda saya yang tercinta...
buat apa fikir masalah orang lain...baik selesai masalah diri sendiri dahulu....
ini pun satu hal....
perangai...
busy body a.k.a suka jaga tepi kain orang....
hehe...
rasanya ramai yang suka....termasuklah saya...dah orang dok cerita...
saya pun join la sekali....tapi tu dosssaaaaa.....huhu.....
last2 saya fikir....biarlah orang tu nak buat apa yang dia suka...
asalkan dia bahagia...kita tak tahu apa yang dia tanggung...kita hanya mampu bercerita...
yang menanggungnya adalah 'dia'....berat lagi bahu memandang, berat lagi bahu yang memikul...
tu yang kadang2 saya berdiam diri sahaja....sebab saya pun ada masalah saya sendiri....
hari tak semestinya cerah sepanjang masa....betulkan?
kena sentiasa bersedia dengan apa sahaja yang akan berlaku pada masa yang akan datang....
kita hanya mampu merancang segala2nya.....
seperti apa yang saya alami sekarang ni.....
hmmmm....
sabar....insyaallah....ada hikmah di sebalik semua yang saya alami....
walaupun goyah jugak kadang2.....tapi doa tidak lekang diminta agar mendung ini berlalu pergi.....

berbalik semula pada topik MAAF.....kata akarnya....
ye....bukan hak kita untuk tidak memaafkan....sedangkan dosa kita pada pencipta
yang menggunung tinggi pun Dia ampunkan....inikan pula kita sesama manusia....

apa lagi....
ku maafkan kesalahanmu itu...hehe...
mu itu adalah universal....
tak kira lah yang ada dirumah, di tempat kerja, atau di mana2...
manusia mmg tak lekang daripada membuat kesilapan.....

okeh....feeling much better....

P.s: Bilalah nak bubuh gambar2 kat blogs ini.....kasi ceria sikit hidup....

1 comment:

  1. uittt...gosip citer sape tu??saya la tu..kakakakakakaka..tetiba jd mumtaz..hakhak

    ReplyDelete