Wednesday, September 28, 2011

Kenapa Dia tidak begini...tidak begitu.....

Seringkali...jika pulang ke kampung halaman...
of coz mace kelate la....
ada la peluang berbual dengan ma yang paling baik di dunia
(semua ibu begitu.....:D)
mengadu segala hal....
anak2...rumahtangga...
walaupun tidak secara direct...
tapi hati ibu.......
sekilas ikan di air...sudah tau hujung pangkal cerita....
tu yg tak sampai hati kalau nak bohong sunat dengan ma...
hahahaha...

so...
dia pun ceritalah perihal kawannya suatu masa dahulu...
yang menangis merajuk bagai dengan kakandanya...
nasihat ma pada dia...
jangan dilihat pada yang senang jika itu sukar untuk dicapai....
nanti akan kecewa dan sedih jika memendam rasa....

lihat pada yang lebih susah....
sekurang2nya kita bersyukur dengan apa yang ada....
hmm...

bukan semua apa yang kita inginkan dan harapkan kan menjadi kenyataan...
semua orang berangan2 nak ada peneman yang paling romantis di dunia...
paling gentleman...
paling pemurah....
paling ringan tulang...
paling sayangkan kita...
dan semualah paling2 yang ada.....

tapi dah setakat itu rezeki yang kita dapat....
usaha supaya hati gumbira...
woohooo....
ada mcm2 cara nak bg hati gumbira...
contohnya saya tengah buat sekarang nie...
haha...
jahat giler...
rasa cam gaduh kanak2 pun ada...
tapi saya suker....
saya heppy....
dan saya pasti dia akan bengkek giler dengan saya...
haha...
seronok begini......
padan muka dia....haha...haha....

sebut tentang dia...
pasti dia tgh bergumbira kini...
saya pun gumbira tapi  dalam mood 'kure sengat' sikit....
apa2 pun urusan saya dipermudahkan olehnya....
itu dah syukur....
banyak2 syukur....
tak semestinya sedih2....sedih sentiasa...
mesti ada suka2 juga....
kerana diriku begitu berharga.....
tag line loreal....
yup....buat apa pening2 kan kepala...
kita layan saja....
banyak menda yang lebih berfaedah...
contohnya baca buku.....wah2.....1 jam sehari okeh!!!
supaya ilmu penuh di dada....
dah saya tak sabar menunggu ....
harap2 rezeki saya itu ada....
insyaalllah...
Allah mendengar rintihan hambanya yang teraniaya....
siapa yang aniaya tu hanya saya dan Allah sahaja yang tahu....
aniaya kecik ke besar....saya terus berdoa....
aci tak?
sebab doa orang yang teraniaya akan termakbul....

bakal buat pot luck di tempat pertapaan...yeah!!!

Monday, September 26, 2011

Sesungguhnya Allah mengasihani hambaNya....

Syukur alhamdulillah...
hari ini dah masuk rm900....nkra punya duit...
apa itu nkra? oh no...sila google..haha...
seronok bila duit dah masuk..
walaupun tahu mmg duit tu akan dapat..
tapi perasaan itu bila cek kat akaun dan sah2 masuk...
terlalu syiok!!!!

dan...
tak lama lagi...
insyaallah...jika diizinkan...
ada rezeki lain yang bakal masuk...
alhamdulillah....
akhirnya...
ada yang memahami jerit perihku...
syukur...
ini akan menjadi pembakar semangat kepadaku
untuk terus berusaha...
menjadi yang lebih baik daripada hari ini...
sesungguhnya Dia mendengar rintihan hambaNya...

tika ini....
masih menanti kelulusan sesuatu...
harap2 masih menyebelahi....
moga2 dipermudahkan...
amin....

Mendung tak semestinya sentiasa memayungi...panas sudah pasti kan menyinari...

Saturday, September 24, 2011

Lebih bahagia begini...yeah!!

sudah 2 minggu hantar anak ke nesery....
alhamdulillah anak2 baik2 saja....
gaduh2 dalam kereta dan sebagainya...haha..
normal untuk kanak2 bergaduh kan?
so...telinga ibu ni kena tebal bak telinga gajah...
kalau dengar gaduh2...nangis2 tu..dah teramatlah lali...
kadang2 tak sedar anak sedang menangis...
sadis2...
pernah sekali kena tegur sebab biar anak menangis...
ekceli tak sedar pun...
mesti dikata ibu tak bertanggungjawab...hoho...
tak kisah la..yg penting menangis itu terapi...mihahaha...

walaupun agak susah jugak...
tapi ada kesenangan disebaliknya...
syukur...
akhirnya aku membuat keputusan yang tepat...
setelah demam untuk membuat keputusan hantar anak ke nesery...
dengan anak2 sekali demam...
tapi...
harapannnya semoga semua ini akan bertambah baik selepas ini...
pasti ada happy ending story...
takkan nak sad2 always....
tak gud2 jugak life gitu....
teringin nak ceburi bidang part time...
at least tak buhsan bila online jer..
lgpun gegirl sudah besar...
okeh....
nak tdo coz esok time to deco2 kek...
dan nak kena bake lagi sebijik kek coklat...permintaan adinda...

Hari ni berkaraoke sampai sakit tekak..sedap atau tak belakang kira....:D

Saturday, September 10, 2011

Perasaan itu hadir tanpa diundang.....

Kalau difikir2kan.....
mungkin ada hikmahnya jugak....
kenapa....
secara tiba2 hati ini jd dub dab semula....
bukannya sengaja.....

hari ni tengok2 facebuk kawan2....
tapi hati tgh fikir benda lain.....
kenapa...kenapa...
kenapa hati ini perlu bersedih...

kadang2 rasa malas......
tapi nak tahu jugak....
tapi bila dah tau...
hati pasti kecewa...
kalau dah kecewa...
mulalah perasaan malas itu menjelma....
haiya....

dalam buku karangan HM Tuah..
membina hati bahagia....
dia kata...
sungguh sia2 masa hidup ini...
jika hendak berendam air mata....
biarkan apa yang berlaku di luar sana...
yang penting kita jaga diri kita, hati kita, perasaan kita....
tak usah terbawa2 dgn perihal orang lain....
kerana pabila kita 'di sana'....
kita menjaga diri kita sendiri....

sementara masih hidup ini...
enjoy ke....
beribadat ke....
biar seimbang....

jika itu telah ditakdirkan....
doa sajalah yg mampu dipanjatkan agar dipermudahkan
segala urusan....

tambah2 anak2 dah 3 orang...
cumel2...
tak  terbayar dengan wang ringgit...
walau apa pun berlaku....
biarlah anak2 sentiasa bahagia...
walaupun maknya macam singa...
haha...
tapi anak2 tetap akan datang pada ibunya...
kerana kasih ibu itu adalah selamanya....

semoga 'rasa' itu....
pudar ditelan waktu....

Sunday, September 4, 2011

Ada sebab kenapa ia terjadi.....

Seminggu berlalu....
kejadian beg dicuri....
dan sudah pasti duit, handphone, jam....
diambil.....
tapi syukur....
beg ditemui semula dalam keadaan yang sama...
cuma tanpa yang disebut di atas...
kenapa??
kenapa??
banyak soalan yang ditanya2...
tapi mmg perkara itu nak terjadi....
shoping kali ni adalah shoping raya yang pertama tanpa suami (sebab dia ada keja lain...)
shoping kali ni yang pertama berbaju kurung...
shoping kali ni yang pertama letak bag dekat stroller...

dah 'geroh'...
saya redho sahaja...
yang penting...
ada sesuatu yang berlaku pada hari itu....

yang teramat salah....

saya anggap kejadian ini sebagai peringatan...
dan perlindungan kepada saya....
kerana Allah menyayangi saya...

kerana kesan akibat kejadian itu...
perkara yang lebih indah berlaku....
syukur...

yang lama tak patut dilupai demi mengejar sesuatu yang tak pasti....