Monday, November 28, 2011

Bersyukur sebelum 5 PERKARA....

Alhamdulillah.....
syukur....
hari sabtu tengok cerekarama...tajuk SEBELUM 5 PERKARA....
rasa sayu jer hati...
semua yang ada pada kita sekarang ni...
bila-bila masa sahaja kalau allah nak tarik...maka hilanglah semuanya....
rasa insaf sekejap tgk cerita ni....
Insyaallah...
akan lebih kerap mengucapkan perkataan ALHAMDULILLAH...
kerana melalui 'TANYALAH USTAZ' yang saya tengok kat tv9....
bila kita sentiasa ingat kat allah...allah akan sentiasa ingat kat kita...
rasanya semua orang tau....
tapi kenapa sukar untuk mengamalkannya...
insyaallah....
semoga lidah ini lebih basah dengan kalimah alhamdulillah....

bersyukur ketika sihat....sekarang sakit nak buat kerja pun susah...pening!!

Monday, November 21, 2011

Aktiviti Cuti Sekolah 2011...yeahooo!!

Akhirnya....
waktu yang dinanti-nantikan telah tiba...
yea....CUTI AKHIR TAHUN!!!
bila murid-murid mula bercuti, maka cikgunya pun turut cuti...
syukur....
boleh la berehat setelah penat berhempas pulas setahun ini...
sapa2 nak cuti banyak silalah jadi ckgu...
rasanya sebab inilah yang menyebabkan seronok jd ckgu...
sebab cuti banyak...
apa2 pun....rugilah kalau cuti tak diisi dengan baik....
memandangkan adinda hazwan bakal mendirikan rumahtangga pada 23 disember yang akan datang
ada la pengisian masa tue...bab menggubah dah selamat...sebab tuannya dah pilih bekas hantaran siap gubah...
syukur....rasanya lebih cantik dari yang kakaknya buat...
lgpun kahwin cuma sekali....harap2 cantikla gubahan yang akan diterima petang nanti...
kalau tak saya akan rasa bersalah...huhu...

perancangan saya sempena cuti ini:
1) siapkan alas dulang hantaran - 16 pcs x2...insyaallah yang terbaik!!
2) study cara2 mengambil gambar perkahwinan - untuk wedding adinda hazwan...insyaallah...
3) dapat gaji buat satu photobook anak2-praktise utk bisnes..hehe...
4) alter awning tudung (kain telah dibeli.....tunggu nak jahit shj....:D)
5) habiskan stok kain - jahit baju kurung baru (sebab dah beli span 1"...yeah!!)

itu sahaja yg penting....

Buat apa sahaja asalkan mendatangkan kebaikan

Wednesday, November 16, 2011

Kerjaya Jurugambar....

Hari Khamis yang lepas...
saya telah menelefon khidmat jurufoto untuk mengambil gambar budak2 prasekolah...
pakej yang ditawarkan ialah:

1) Gambar Konvo saiz 8R dan 4R
2) Gambar Kelas saiz 5R
3) Gambar Pasport - 4 keping
4) Frame 8R

pada mulanya 'guru besar' prasekolah menawarkan pada saya untuk menjadi jurufoto sesi bergambar tersebut...
tetapi, setelah saya kira2 kosnya...adalah tidak berbaloi...takut saya penat buat keje tapi habuk pun tarak la...hehe....

itu yg mak saya ajar....buat keje apa2 kena kira kos penat buat...baru la kita tak mengungkit sangat...haha...

so, saya pun dah konfirm la dengan khidmat jurufoto tempat saya print gambar sebelum nie....

alih2....
lepas je sy kol dan tanya dia untuk konfirm....alih2 tak dapat dihubungi....
saya siap mesej malam tu lagi...paginya untuk amik gambar pun saya kol lagi...
mungkin dah rezeki saya kot untuk amik gambar kali nie...

then hari jumaat lepas....
walaupun saya demam....
tapi sebab minat punya pasal dalam fotografi ni...
dan sebab rasa bersalah saya pada kawan saya ni...

sesi fotoshot telah diadakan dengan jayanya...
dalam 2 jam setel semua amik gambar...
alhamdulillah....

so...masa yg diperlukan untuk saya edit dan crop gambar..
ialah 2 HARI SAHAJA!!!!
fuhh....
dalam keadaan anak2 demam...saya sendiri tidak sihat...
tapi betul la...dalam keadaan terpaksa mcm tu...
saya berupaya menyiapkan editing pada hari Isnin petang...
tabik spring untuk diri sendiri!!!

selain daripada proses editing nie....
saya juga kena survey harga frame gambar yang sesuai dengan budget saya...
last2 ada rezeki...stok frame baru sampai di Mydin....dapat la saya membeli frame yang cantik...
beza dengan jusco rm3.90 tue....dah jimat banyak...kalau tak, mmg tak cukup la nak cover semua...

memang proses menyiapkan pakej gambar ni amat2 memenatkan...dalam hati saya asyik berkata tak berbaloi...tak berbaloi jer...dengan penatnya...kena bawak anak2 masa g print gambar tue...tu belum kira OT kat nesery lagi...memang banyak la pengorbanan saya demi menyiapkan projek kedua ini...

(projek pertama fotoshot gambar kelas----> sukses alhamdulillah...)

so, dipendekkan cerita....
hari ni alhamdulillah..selesai la semua urusan pemberian gambar2 tersebut...
saya harap mereka berpuas hati...
saya tau saya boleh buat jauh lebih baik dari itu pada masa yang akan datang...
insyaallah...kalau masih diberi peluang lagi...
tapi saya tetap bersyukur...
banyak ilmu baru yang saya perolehi semasa dalam proses menyiapkan projek ini...
ilmu itu terlalu berharga kerana ia akan menyenangkan proses editing saya dimasa yang akan datang...
alhamdulillah....

saya juga bersyukur kerana saya banyak bertawakkal kepada Allah supaya dipermudahkan urusan saya menyiapkan projek ini...

dan Allah telah mengabulkan semua permintaan saya...syukur ya Allah...engkau sesungguhnya maha pemurah dan maha mengasihani hambanya yang di dalam kesusahan...

terasa ingin buat sujud syukur pun ada....kerana ada tikanya saya benar2 buntu....syukur allah menyayangi saya....

konvokesyen Pra sekolah SKSS 2011


syukur alhamdulillah Ya Allah......

Di saat kesusahan, ada kemanisan...