Friday, February 10, 2012

Saya Pengundi Berdaftar....

Umur saya dah 32 tahun (insyaallah bulan jun...)
rasanya dah cukup matang untuk berbicara tentang politik...
selama ni mungkin saya masih malu2 kucing...
tidak tetap pendirian?
takut?
malu?
segan?

mungkin juga...
tapi oleh kerana debaran piliharaya yang semakin hampir...
dan saya kena jadi petugas pilihanraya (huhu..oh tidak...)
maka saya rasa..
saya perlu tegas dalam hal ini...
sebagai seorang rakyat malaysia...
yang bertanggungjawab...

memang betul...
undi itu adalah rahsia...
diluar sokong lain...
tapi bila dipangkah...
pangkah yang lain...
siapa yang tahu...

banyak la spekulasi yang saya dengar...
cerita tu bukan main lagi la...
saya tahu cerita ni lah...
dia begitulah ...
dia makan duitlah...
tapi kalau setakat kita2 yang bercerita...
apa buktinya...?

sama ada di pihak yang benar mahupun pihak yang salah...
yang penting kita mempunyai akal untuk menilai...
tengok apa yang telah dibuat...
menda yang wujud...
bukan setakat manifesto yang berjela2...
setakat tabur2 janji2 manis tu memang senang la...
tapi...
memang sukar untuk ditepati...

sebagai contoh di tanah kelahiran saya sendiri...
orang mungkin tak tahu...
saya jugak tak tahu...
tapi mak saya sendiri yang cerita...
perkara yang dialami oleh ayah saudara saya...

yang bersengkang mata memerah keringat...
mengusahakan tanah pusaka...
tanam durian..rambutan...getah...
bertahun2...

alih2...
tanah dia diambil begitu sahaja...
dan dia adalah penyokong tegar parti itu...
sekarang ni tak tahu lah pendiriannya macam mana...
orang kata...
dah terantuk baru nak terngadah....(betul ke nie..)
dan tanah itu dijual kepada...
yang tidak berhak...
berjuta-juta....
(mungkin untuk modal pilihanraya...siapa tahu....)

so...
harapan saya...
semoga semua orang celik mata...
tengok la apa yang ada di internet nie...
tidak semua cerita yang dipaparkan itu benar...
dan ada juga yang menceritakan hal yang sebenar...
google...google...dan terus google...

saya pun masih mencari...dan terus mencari...
dan saya masih tidak ketemui lagi kebenaran di pihak sana...

Berkata benarlah walaupun ia sebenarnya pahit dan sukar diterima.....

2 comments:

  1. wah..dh 32 thn awk ek,umur awak tu sama dengan ehem ehem la..hahahahahaha...

    uiiii etry politik...
    takuttttt..
    sy ase malas nk buat entry skang..huhu

    ReplyDelete
  2. haha...apa citer ngan ehem2...hehe...
    smga bahagia hendaknya...hehe.

    ReplyDelete